Beste lezer,
De Willie Wortel Award competitie is gebaseerd op het Beste Idee van Nederland, een programma dat werd uitgezonden op Veronica (2004-2006) en SBS6 (2007-2015): wie bedenkt het beste, uitvoerbare, innovatieve idee.
Inmiddels staat het in diverse Haarlemse schoolplannen onder het kopje Wetenschap en Techniek. Doen jullie met je school ook mee?
Mijn naam is Singrid van Waarde, leerkracht, product ontwerper en ondernemer.
Op obs Bos en Vaart in Haarlem ben ik in 2018 een pilot gestart voor de jaarlijkse Willie Wortel Award. Dit is door de kinderen en leerkrachten zo enthousiast ontvangen, dat ik het in 2020 heb ingediend en in aanmerking ben gekomen voor de Innovatie Subsidie bij Stichting Spaarnesant!
WAT HOUDT HET IN
De Willie Wortel Award is een project voor de groepen 7 en duurt ca. 7 weken. Ongeveer 2 uur per week wordt er op school gewerkt aan een innovatief idee. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar je zult je verbazen over waar de kinderen mee komen! De leerkracht is slechts observator en begeleider.
Na de introductie in de klas, maken de leerlingen teams van maximaal 6 kinderen. In dit project worden kinderen gestimuleerd op verschillende manieren: ze worden aangemoedigd om samen te werken, taken te verdelen, probleemoplossend te denken, onderzoekend en ontwerpend te leren en te presenteren. Elke taak wordt op een natuurlijke wijze afgestemd op het niveau van het individuele kind, zodat ieder kind wordt uitgedaagd op een passend niveau.
KWARTFINALE: Na 6 weken + een week vakantie is de kwart finale. Hierbij presenteren de teams hun idee aan hun klasgenoten en de eigen leerkracht.
De leerkracht kan de winnaars eventueel verbeterpunten geven over de presentatie en wellicht kan er nog wat bijgeschaafd worden. Uit de kwart finale komen maximaal 3 winnende teams per groep. Zij mogen een week later naar de halve finale.
HALVE FINALE: De halve finale wordt gehouden op de eigen school, tussen alle winnende teams van de kwart finale. Dat zijn dus 3 teams per groep, of, wanneer er maar 1 groep 7 is, strijden ze nogmaals tegen dezelfde teams. De jury bestaat in principe uit de eigen leerkracht(en) en de directeur, maar deze halve finale is open voor eigen interpretatie. Uit de halve finale komt slechts één finale team.
FINALE: Tijdens de finale zal dit team de strijd aangaan met de finale teams van de ander scholen. Deze teams worden uitgenodigd om op vrijdag 21 maart 2005 naar het Stadhuis van Haarlem te komen. Zij zullen hun idee dan pitchen voor een vakjury, waaronder de wethouder Duurzaamheid, Robbert Berkhout. Super spannend!
Voor alle finale teams hebben we nog iets leuks in petto, maar dat horen jullie later. Kijk hier voor wat het hele pakket inhoudt.
Bij de Willie Wortel Award komen de volgende SLO kerndoelen aan bod: Kerndoelen 1, 2, 3, 26 t/m 33, 55, 54.
JE SCHOOL INSCHRIJVEN VOOR 2025 KAN VANAF OKTOBER 2024.
🤔 WAAROM IS DIT PROJECT INTERESSANT VOOR JOUW SCHOOL?
Het huidige arbeidslandschap vertoont vaak een interessante dynamiek, waarbij er zowel een tekort aan vakmensen als een overschot aan universitair opgeleiden is. Dit fenomeen weerspiegelt veranderende behoeften in de arbeidsmarkt en onderwijs.
📺 In TV programma’s als Het roer om, zien we hoe mensen hun leven volledig omgooien en hun droom achterna gaan. Ze streven naar een bevredigender, succesvoller professioneel leven.
🏫 Het is belangrijk om onderwijs aan te passen om zowel vakmanschap als academische vaardigheden te ondersteunen. Met de Willie Wortel Award worden kinderen gestimuleerd op verschillende manieren hiermee aan de slag te gaan: wie bedenkt het beste, uitvoerbare, innovatieve idee.
🤔 WAT HOUDT HET IN
De WWA is een project voor de groepen 7 van het basisonderwijs en start eind januari, met op 22 maart de finale. Ca. 2 uur per week wordt er op #school gewerkt aan een innovatief idee, met de leerkracht als observator.
Dit project draagt bij aan het leren en de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren:
💡 Stimulatie van Creativiteit:
De Willie Wortel Award daagt kinderen uit om hun creatieve vaardigheden te benutten en motiveert om innovatieve oplossingen te bedenken voor alledaagse problemen.
🔎 Aanmoediging van Onderzoek:
Kinderen leren de waarde van onderzoek en experimenteren door vragen te stellen, hypothesen te formuleren en experimenten uit te voeren om antwoorden te vinden.
⛓ Teamwerk:
Het bevordert samenwerking en het vermogen om in groepen te werken.
⚙ Doorzettingsvermogen en Probleemoplossing:
Kinderen ontwikkelen doorzettingsvermogen en leren hoe ze problemen moeten oplossen wanneer ze tegenslagen tegenkomen.
💪 Zelfvertrouwen:
Het mee kunnen doen kan het zelfvertrouwen van kinderen vergroten. Het bevestigt dat hun inspanningen en ideeën waardevol zijn en moedigt hen aan om hun passie voort te zetten.
Kortom, de Willie Wortel Award heeft een positieve invloed op de educatieve en persoonlijke groei van kinderen, en het helpt hen vaardigheden en waarden te ontwikkelen die hen kunnen begeleiden op weg naar een succesvolle toekomst.
WAT KUN JE ALLEMAAL VERWACHTEN?
JANUARI
Alle leerkrachten van de ingeschreven groepen 7 ontvangen een uitnodiging voor de speciale Willie Wortel Award app. Hierin staat alle informatie en vind je de nodige documenten. Het makkelijk een vraag kunnen stellen en zo snel mogelijk antwoord krijgen staat voorop. In januari worden er ook afspraken gepland om de fysieke introductieles aan jullie groep(en) 7 te geven. Jullie zullen dan ook een echte Willie Wortel Award poster op A2 formaat ontvangen. De kinderen kunnen daarna meteen aan de slag, met onder andere het samenstellen van de teams.
FEBRUARI
De kinderen zijn al lekker bezig, maar zullen best wat vragen hebben. Voor de Voorjaarsvakantie komen we nog een keer langs en krijgen alle kinderen iets leuks. Ze hebben tenslotte allemaal hard gewerkt aan hun ideeën! Om de kinderen wat inspiratie te geven, komen er ook korte filmpjes in de app te staan van ondernemers en bedenkers van nieuwe ideeën. In de Voorjaarsvakantie kunnen kinderen eventueel al aan hun prototype werken, met hulp van ouders of anderen.
MAART
De onderzoeken zijn gedaan, verwerkt en het idee is al bijna gereed om te presenteren. In de tweede week van maart zijn er de kwart en halve finales. Hiervoor ontvangen jullie juryrapporten die ingevuld kunnen worden en de kinderen mogen houden als herinnering en voor de feedback.
De kwart finale wordt in de klas gehouden, waarbij de leerkracht gevraagd wordt om tijdens de beoordelingen extra aandacht te schenken aan opbouwende feedback. Dit kun je eventueel samen met de rest van de groep doen. De 3 teams (per groep) die verkozen zijn, mogen strijden in de halve finale. Het kan dus zijn dat er in de halve finale 3 teams strijden (wanneer je met één groep 7 meedoet) of 6 of 9 teams, wanneer je met twee of drie groepen zeven op school meedoet. Op basis van de feedback kunnen de kinderen eventueel nog wat aanpassingen doen aan hun idee om daarmee de halve finale in te gaan.
Deze halve finale kun je wellicht iets groter aanpakken door het voor meerdere groepen te presenteren en de directeur in de jury te laten deelnemen. Maar hoe je de verschillende finales organiseert is geheel aan jullie.
Uit de halve finale komt één team dat naar de finale mag op vrijdag 21 maart. Dit is al een prijs op zich. Dit jaar hebben we besloten dat alle finalisten gewonnen hebben. Ze zullen formatieve feedback ontvangen op ontwikkelpunt, voldoende resultaat en gevorderd en natuurlijk een certificaat van deelname ontvangen. Daarnaast hebben we nog een uitje voor ze in petto, maar daarover later meer…
2 reacties op “Willie Wortel Award”
Hoi Singrid,
Ik las in de krant over de Willie Wortel Award. Wat superleuk!
Weet je wie ik daarvoor bij de Wilgenhoek kan benaderen? En…heb jij misschien een leuke foto van de deelnemers, die we kunnen gebruiken in Jong023?
Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Vriendelijke groet,
Jacqueline Schadee
Super leuk dat het in beide krantjes staat, Jacqueline! Dank je wel.