Beste lezer,
Het Willie Wortel Award project is gebaseerd op het Beste Idee van Nederland, een programma dat werd uitgezonden op Veronica (2004-2006) en SBS6 (2007-2015): wie bedenkt het beste, uitvoerbare, innovatieve idee.
Sinds 2018 bestaat dit project voor kinderen uit de groepen 7 van het basisonderwijs. Zij bedenken in een team van maximaal 6 kinderen in ca. 7 weken een innovatief idee. Iedereen uit de klas doet mee, maar slechts één team is afgevaardigde van de school tijdens de finale.
Waarom zou je als school meedoen?
Het Willie Wortel Award project daagt kinderen uit om hun creatieve vaardigheden te benutten en motiveert ze om innovatieve oplossingen te bedenken voor alledaagse problemen. Ze worden aangemoedigd om hun talenten te ontwikkelen, verbeeldingskracht te gebruiken en creatieve oplossingen te bedenken die een positieve impact kunnen hebben op hun eigen leefwereld.
Hier een korte introductie video:
VOOR WIE IS HET?
De Willie Wortel Award is een project voor de groepen 7 in het basisonderwijs. Editie 2025 is beschikbaar voor de regio Zuid-Kennemerland. In 2026 zullen er meer regio’s mee kunnen doen.
HOE WERKT HET?
Na de introductie door ons in de klas vormen leerlingen teams van maximaal 6 kinderen. De leerkracht fungeert vooral als observator, terwijl de leerlingen ca. 2 uur per week zelfstandig aan de opdrachten werken via een beveiligde website. Het project stimuleert samenwerking, taakverdeling, probleemoplossend denken, onderzoekend en ontwerpend leren, en de ontwikkeling van ruimtelijk inzicht en presentatievaardigheden. De taken worden afgestemd op het niveau van elk kind, zodat iedereen op een passend niveau wordt uitgedaagd en talentontwikkeling centraal staat.
Kwart finale: Na 6 weken plus een voorjaarsvakantieweek is de kwart finale. (Bij één groep 7 op een school wordt de kwartfinale overgeslagen.) Hierbij presenteren de teams hun idee aan hun klasgenoten en de eigen leerkracht. De leerkracht kan de drie teams met de meest innovatieve en uitgewerkte ideeën voorzien van gerichte feedback. Deze feedback richt zich op mogelijke verbeterpunten voor de presentatie, zodat er nog verdere verfijning kan plaatsvinden. Op basis van deze verbeteringen kunnen maximaal drie teams per groep doorgaan naar de halve finale.
Halve finale: De halve finale wordt georganiseerd op de eigen school, waarbij de drie teams die in de kwartfinale het best scoorden tegen elkaar uitkomen. Hierbij wordt aandacht besteed aan de groei van elk team sinds de vorige ronde. De jury, bestaande uit de eigen leerkracht(en) en eventueel de directeur, biedt gerichte feedback op basis van criteria zoals samenwerking, presentatievaardigheden en creatieve oplossingen. Uiteindelijk wordt op basis van deze feedback één team geselecteerd om door te gaan naar de finale.
Finale: Tijdens de finale krijgt het winnende team de kans om hun idee verder te ontwikkelen en te presenteren aan een vakjury, samen met de finale teams van andere scholen. Op vrijdag 21 maart 2025 worden deze teams uitgenodigd om naar het Stadhuis van Haarlem te komen. Hier zullen zij hun pitch presenteren, waarbij ze feedback ontvangen van experts, waaronder de wethouder Duurzaamheid, Robbert Berkhout. Dit biedt een waardevolle leerervaring, waarin elk team de mogelijkheid krijgt om te laten zien hoe zij de feedback uit eerdere rondes hebben gebruikt om hun idee te versterken. Zo ligt de nadruk op hun groei en verbetering tijdens dit spannende moment!
Alle halvefinalisten en finalisten krijgen de kans om hun ideeën tentoon te stellen bij Hart Haarlem. Daarnaast krijgen de finalisten op vrijdag 28 maart 2025 ook nog een leuke en interessante middag bij het Teylers museum.
WAAROM IS DIT PROJECT INTERESSANT VOOR JOUW SCHOOL?
🤔 Het huidige arbeidslandschap vertoont vaak een interessante dynamiek, waarbij er zowel een tekort aan vakmensen als een overschot aan universitair opgeleiden is. Dit fenomeen weerspiegelt veranderende behoeften in de arbeidsmarkt en onderwijs.
📺 In TV programma’s als Het roer om, zien we hoe mensen hun leven volledig omgooien en hun droom achterna gaan. Ze streven naar een bevredigender, succesvoller professioneel leven.
🏫 Het is belangrijk om onderwijs aan te passen om zowel vakmanschap als academische vaardigheden te ondersteunen. Met de Willie Wortel Award worden kinderen gestimuleerd op verschillende manieren hiermee aan de slag te gaan: wie bedenkt het beste, uitvoerbare, innovatieve idee.
💡 Stimulatie van Creativiteit en Talentontwikkeling:
Het daagt kinderen uit om hun creatieve vaardigheden te benutten en motiveert om innovatieve oplossingen te bedenken voor alledaagse problemen. Ze worden aangemoedigd om hun talenten te ontwikkelen, verbeeldingskracht te gebruiken en creatieve oplossingen te bedenken die een positieve impact kunnen hebben op hun eigen leefwereld.
🔎 Aanmoediging van Onderzoek:
Kinderen leren de waarde van onderzoek en experimenteren door vragen te stellen, hypothesen te formuleren en experimenten uit te voeren om antwoorden te vinden.
⛓ Teamwerk:
Het bevordert samenwerking en het vermogen om in groepen te werken.
⚙ Doorzettingsvermogen en Probleemoplossing:
Kinderen ontwikkelen doorzettingsvermogen en leren hoe ze problemen moeten oplossen wanneer ze tegenslagen tegenkomen.
💪 Zelfvertrouwen:
Het mee kunnen doen kan het zelfvertrouwen van kinderen vergroten. Het bevestigt dat hun inspanningen en ideeën waardevol zijn en moedigt hen aan om hun passie voort te zetten.
Kortom, de Willie Wortel Award heeft een positieve invloed op de educatieve en persoonlijke groei van kinderen, en het helpt hen vaardigheden en waarden te ontwikkelen die hen kunnen begeleiden op weg naar een succesvolle toekomst.
WAT KUN JE ALLEMAAL VERWACHTEN?
JANUARI
Alle leerkrachten van de ingeschreven groepen 7 ontvangen een uitnodiging voor de speciale Willie Wortel Award website. Hierin staat alle informatie en vind je de nodige documenten en de mogelijkheid om vragen te stellen. In januari worden er ook afspraken gepland om de fysieke introductieles aan jullie groep(en) 7 te geven.
FEBRUARI
De kinderen zijn al lekker bezig, maar zullen best wat vragen hebben. Voor de Voorjaarsvakantie komen we nog een keer langs en krijgen alle kinderen iets leuks. Ze hebben tenslotte allemaal hard gewerkt aan hun ideeën! Op de beveiligede website zal ook informatie komen te staan en kunnen kinderen vragen stellen aan ons, die voor alle deelnemers leesbaar zijn.
Techlab Haarlem College en Spaarne college
Op de website kan de leerkracht de klas ook inschrijven voor een techniekles in het Techlab van het Haarlem college.
Kinderen kunnen ook tot de Voorjaarsvakantie op basis van inschrijving onder begeleiding van een docent van het Haarlem College gebruik maken van het Techlab voor hun eigen innovatieve idee. Denk bijvoorbeeld aan 3D printen, de lasermachine en het gebruik maken van een greenroom.
In de Voorjaarsvakantie kunnen kinderen eventueel al aan hun prototype werken, met hulp van ouders of anderen.
MAART
De onderzoeken zijn gedaan, verwerkt en het idee is al bijna gereed om te presenteren. In de tweede week van maart zijn er de kwart en halve finales. Hiervoor ontvangen de opgegeven contactpersonen van de school juryrapporten die ingevuld kunnen worden met feedback. De kinderen mogen deze houden om te werken met de feedback.
De kwart finale wordt in de klas gehouden, waarbij de leerkracht gevraagd wordt om tijdens de beoordelingen extra aandacht te schenken aan opbouwende feedback. Dit kun je eventueel samen met de rest van de groep doen. De 3 teams (per groep) die verkozen zijn, mogen strijden in de halve finale. Het kan dus zijn dat er in de halve finale 3 teams strijden (wanneer je met één groep 7 meedoet) of 6 of 9 teams, wanneer je met twee of drie groepen zeven op school meedoet. Op basis van de feedback kunnen de kinderen eventueel nog wat aanpassingen doen aan hun idee om daarmee de halve finale in te gaan.
Deze halve finale kun je wellicht iets groter aanpakken door het voor meerdere groepen te presenteren en de directeur in de jury te laten deelnemen. Maar hoe je de verschillende finales organiseert is geheel aan jullie.
Uit de halve finale komt één team dat naar de finale mag op vrijdag 21 maart 2025. De teams zullen tijdens de finale formatieve feedback ontvangen op ontwikkelpunt, voldoende resultaat en gevorderd en natuurlijk een certificaat van deelname ontvangen. De jury zal onder meer vragen stellen over de kennis die de kinderen hebben opgedaan tijdens het project, hoe de onderzoeken zijn uitgevoerd, wat succesmomenten waren, of ze verbeterpunten hebben voor zichzelf en hoe de samenwerking is verlopen.
DE JURY
Dit jaar zal de jury bestaan uit:
Wethouder GroenLinks in de gemeente Haarlem Robbert Berkhout (juryvoorzitter).
Prof.dr.ir. David Abbink is hoogleraar Human-Robot Interaction aan de TU Delft en wetenschappelijk directeur van onderzoeks- en innovatie centrum FRAIM.
Helene van Zutphen was bestuurslid bij Clean Europe Network en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en directeur bij Stichting Nederland Schoon en Innovatie & Informatie bij Verpact. Inmiddels werkt zij als interim manager voor maatschappelijke non-profit organisaties.
Merijn Everaarts wereldberoemde Haarlemse ondernemer en oprichter van Dopper, Oceans en vegan restaurant Mama Gaia.
Bij de Willie Wortel Award komen de volgende SLO kerndoelen aan bod: Kerndoelen 1, 2, 3, 26 t/m 33, 55, 54.
NB. De kosten voor de deelnemende scholen zijn €275,00 voor de eerste groep 7 en €195,00 de volgende groepen 7 van de betreffende school. Voor editie 2025 kunnen alleen basisscholen uit de regio Zuid-Kennemerland inschrijven.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: